Basiscursus

Doel van de cursus is om boven de stof komen te staan en de (mogelijke) eigen lees- en/of spellingsmethode effectiever te maken. Daardoor kun je als leerkracht bewuste keuzes maken in je aanbod. Op dag 1 staat de klankzuivere periode van groep 3 centraal. Je leert wat de kernonderdelen zijn van het aanvankelijk lezen en spellen, hoe je letters aanleert m.b.v. klankgebaren en hoe je de instructieles efficiënt en effectief uitvoert. Op dag 2 leer je hoe je effectieve lees- en spellinglessen geeft in de niet-klankzuivere periode. Woorden worden op overeenkomstige lees- en schrijfwijze geordend in categorieën. Daarnaast wordt aandacht besteed aan lees- en spellingtoetsen.


Doorgaande lijn 2-3

Wat is de beste voorbereiding op het gebied van lezen en spellen van groep 2 naar groep 3? Tijdens deze cursus gaat u aan de slag met wetenschappelijk én in de praktijk bewezen oefeningen die het meest bijdragen aan de ontwikkeling van het lezen en spellen bij het jonge kind. Je leert ook hoe je geschikte oefenwoorden selecteert die passen binnen de thema’s die in de kleutergroep aan de orde komen. 
Zie artikel: https://www.kennisrotonde.nl/vraag-en-antwoord/aanvankelijk-lezen


Voortgezet lezen en spellen 

De informatie uit de basiscursus wordt in deze voortgezette cursus als bekend verondersteld. De aanpak in groep 4 t/m 8 bouwt hierop voort. De oefenboeken 'Lezen in groep 4 en 5' worden toegelicht en je krijgt inzicht in de samenhang tussen lezen en spellen in de hogere groepen. Deze cursus is ook interessant als je werkt met de methode STAAL spelling. STAAL is geschreven vanuit de methodiek ZLKLS.  


STAAL spelling 

STAAL spelling is de eerste methode die spelling en grammatica combineert. De bewezen spellingaanpak van José Schraven is hierbij het uitgangspunt. STAAL biedt een preventieve instructiemethodiek waarmee je optimale spellingsresultaten kunt bereiken. Dit door een duidelijke lesstructuur, goed modelgedrag van de leerkracht, elke les te herhalen en dagelijkse dictees.